VRT KAO SLIKA I ZNAK
(U povodu osnivanja botaničkoga vrta u Šuici)
Neke želje,
čežnje, žudnje, slutnje – često nejasno i kao u izmaglici – ljudski stvor nosi u sebi, u svojoj srži
[srcu, duši, podsvijesti, genima...
ovisno kako će tko to imenovati – kao što je prvi čovjek Adam nadijevao
imena stvarima i pojavama], među njima jest svakako i slika vrta. Žudnja za
vrtom i njegovo pravljenje [sadnja, gradnja, ukrašavanje, oblikovanje] nazočna
je tijekom čitave poznate nam povijesti; u svakoj civilizaciji i na svim
kontinentima.
A u tim izvedbama napravljenim ljudskim rukama i
trudom odražava se jedna jedina slika s početka stvaranja – slika Vrta,
Zemaljskoga raja, Edena:
"I Jahve,
Bog, zasadi vrt na istoku, u Edenu, i u nj smjesti čovjeka koga je napravio.
Tada Jahve, Bog, učini te iz zemlje nikoše svakovrsna stabla – pogledu
zamamljiva a dobra za hranu – i stablo života, nasred vrta, i stablo spoznaje
dobra i zla. Rijeka je izvirala iz Edena da bi natapala vrt; odatle se granala
u četiri kraka." (Post 8-10)[1]
"Jahve,
Bog, uzme čovjeka i postavi ga u edenski vrt da ga obrađuje i čuva." (Post
15)
Slika koja je ostala usađena u memoriju ljudske duše,
neko nutarnje pamćenje [premda mozak baš i nema, čini mi se, izravne veze s
tim], za kojom čezne od rođenja do tjelesne smrti.
Sjeća je se.
Priziva.
Traži njezin
barem približan odraz u dostupnome.
Tu sliku
Zemaljskoga raja. [Izgubljena poznatim prijestupom praroditelja, tzv. istočnim
grijehom.]
Raja predočena
slikom vrta.
Vrta
napravljena rukama i umijećem, da bi bio barem podsjetnik na Vrt s istoka, s
prapočetka: Raj zemaljski, Eden.
Kako je to
sjećanje nazočno i u svim ostalim tradicijama koje nemaju nikakve veze s judeo-kršćanskom,
razumno je zaključiti da i u njima postoji slično pamćenje negdašnjega prastanja
blaženstva i blagostanja na zemlji, u kojemu je čovjek bio u neskrivenu
doticaju s Bogom (božanstvom). Nalazimo ga u predajama o tzv. zlatnome dobu, pa i hrvatskoj usmenoj
tradiciji.[2]
U ovoj prigodi (osnivanju novoga botaničkoga vrta udruge
"Flifa" u Šuici) ne kanimo produbljivati temu i istraživati symboliku
vrtova kroz povijest – postoje o tome brojni pisani izvori – ali valjalo bi
barem spomenuti renesansu, kada je vrtogradnja kao vrst arhitekture upravo
cvjetala. No u tome bitnome razdoblju [obično predočavanu samo sa svijetle strane]
ima i doista mračnih segmenata: npr. magija je ponovno oživljena te je postala
javna stvar, građeni su i vrtovi s drugom namjenom: onom protivnom. "Ako je vrt, ili njegov dio, napravljen
u obliku talismana (obično sa znakom zloduha), onda je i u njemu omogućena
'nazočnost' nevidljive mračne sile. Kad se danas govori o 'čarobnim vrtovima',
nitko i ne pomišlja na pravo značenje izričaja, već tek na izvanjsku ljepotu i
zanimljivost izvedbe – prepuštajući se, u naletu sve veće površnosti i
naivnosti (kao i u mnogim drugim stvarima), sveopćemu zaboravu u kojemu su
riječi izgubile prava značenja, ostavljajući nam samo šuplje ljušture."[3]
I najmanja biljčica je pravo čudo [kao i sve što je živo], a posebno su
očaravajuće one u kršu, kamenjaru i okrutnu planinskom okruženju:
Kad u kolovozu, oprljenu suncem,
na vrhu stijene
vidiš biljku da raste
- zastani
i ponikni pred
rastom
(jer lako je bujati u plodnu tlu,
i širokome polju,
ili uz obalu
rijeke)
ponizan
izreci hvalu veličini Tvorca,
što se i na taj
(jedva primjetan) način
posve čudesno očituje.
(I.
Grljušić: OČITOVANJE) [4]
Kakve sve raznovrstne i opojne mirise ne proizvode te
veličanstvene biljke urešene cvjetovima izraslim iz srca Ljepote, koji kao da
donose dio neke izvorne svježine iz onostranosti; ali ne samo te od kojih
zastaje dah, već i one posve skromne sa
skroz neuglednim cvjetićima.
Bilje koje mirisom slavi Gospodina (zašto bi
inače mirisalo, kukcima je dostatan nektar i privlačna boja latica): "Podnevni mirisi iz prančioka: kadulje, vrijeska,
lavande, pelina, lovora, metvice, ružmarina, bora, bokvice, smriča, ive,
dubčaca, popunca, velebilja – i noćni mirisi ruža ... U stotinama nijansi,
neponovljivih, neprispodobivih i oponašanju nepodobnih – odaslanih u eter
uzastopnim valovima iz malih tvornica eterična bilja. (Jadni čovječuljak se
upinje osvojiti svemir, a nikada neće uspjeti napraviti postrojenje za
proizvodnju mirisa od tisuće sastojaka, kao što ga pravi najšugaviji lavandin
grm.)"[5]
Botanički
vrt projektiran je u prostoru nasuprot
postaja Križnoga puta. Kao da je i tu vidljiva symbolika: preko Muke i
Otkupljenja – do raja. Ne više zemaljskoga, koji se ne može ponoviti, već
nebeskoga, kojemu se duše vjernih nadaju, poslije "drugoga suda" na
kraju vremena. I na ovaj znakovit način – pa ma kako malen bio znamen –
uređenoga vrta.
Da se možemo
(mi i oni koji će doći poslije nas) zaustaviti, diviti se, stati i razmisliti.
I čuvati sve to što imamo.
Sve to obilje
što nam ga je Bog dao: "Jahve, Bog, uzme čovjeka i postavi ga u edenski
vrt da ga obrađuje i čuva."
Ovo bogatstvo
na širemu području Šuice (I inače. I drugdje. Posvuda.) A da bismo ga mogli čuvati i skrbiti se za nj,
moramo ga najprije upoznati. Vidjeti, znati, pomirisati, opipati, proučiti.
Voljeti.
Sukladno svome
pozivu, ovaj kratak napis završit ću stihovima (pjesništvo ipak dopire, usudio
bih se reći, i ondje gdje ratio ne može):
Dok prolaziš putovima zemlje
- stazama što šaroliko vijugaju -
zaustavi se,
pogledaj,
stani
…
Pogledaj
taj zanos kojim niče bilje,
dobrotu u koju uzrasta, dobrostivo,
u najboljemu suodnosu počelâ
(uzduha,
vode
i
vatre)
jedinstveno nadvijenih nad proljetnom zemljom:
obujmljenom,
ugrijanom,
ovlaženom;
ojuženoj suncem
- s blagoslovom dažda -
umivenoj,
prozračenoj …
Poslušaj lahor kako šumori meko
- tražeći obraz za
milovanje -
i vabi u nebo,
u modrinu,
u mladu proljetnu svjetlost.
Pogledaj!
Vidiš li taj zanos kojim raste bilje
(iz kamenja,
iz kore,
iz ustajalih voda)
veselo i tiho:
u nebo,
u pjesmu,
IVAN GRLJUŠIĆ
www.ivan-grljusic.hr
[1] Navodi prema Bibliji KS, Zagreb, 1974.
[2] U pripovijetki Tri sunca. Vidi I. Grljušić: Tri
sunca, Zagreb, 2001.; Poljica, 2004. (2. prošireno izdanje). A da je to
hrvatska inačica predaje o zlatnome dobu, pisac je isticao i u nekim drugim
spisima.
[3] I. Grljušić: Sotonsko nastojanje da se naškodi zemlji... Poljica, 2013., str
33-34.
[5] I.
G.: Godišnja doba. Iz knjige Afroditin osmijeh, Split, 2003., str
82.
[6] I. Grljušić: Proljeće. Pjesma iz zbirke Molitva.
Sarajevo, 1999.
Nema komentara:
Objavi komentar
Samo kupreške vijesti - Web stranica sela Zlosela u općini Kupres, Dobrodošli WWW.ZLOSELA.COM! Kupreški edukativno-informativni web portal!